Khamis, 20 Februari 2020

Aktivis Teater

Penggiat Seni Teater

 Hafidz Haikal atau lebih dikenali mula menceburi pada usia 10 tahun di RTM program kanak kanak. Antara program persembahan ialah Pondok bersama Nabil Ahmad, Kembar kecoh, Tom tombak.Geng Bas Sekolah dan keluarga Iskandar. Manakala melanjutkan pengajian di UPSI dalam Diploma Seni Teater di Perak. Antara pementasan yang beliau terlibat ialah " Teater Atas Pokok", Teater Bangsawan Tun Teja,Teater Atap Genting Rumbia,Yong Raja Tangkai Hati di Sepanyol dan sebagainya. Persembahan di Istana Budaya berjudul Teater Muzikal Kanak kanak pada tahun 2009.
 Intan Suraya.
Lebih senang dikenali Intan berasal Kuala Lumpur telah mula menceburi teater di sekolah pada usia 14 tahun. Kemudian lanjutkan pelajaran di Uitm Pasir Gudang. Johor. Antara pementasan teater berjudul Teater Jalanan 2016 dan anak murid kepada Fairul Pujangga.Teater Puteri Mayang arahan Rahimah Muda. Kemudian terlibat persembahan terbaik di Semarak Teater peringkat daerah. Arahan penggiat tersohor Dinsman berjudul Uda & Dara di Sabak Bernam tahun 2017.

 Taufiq Izmir  (UDA)
Merupakan graduan ASWARA tahun 2010/2013 lepas. Menerima guru daripada Marliya Musa dan Ahmad Yatim dan Pn Rosminah Tahir. Antara teater penting seperti Di Bawah Lindungan Kaabah di Istana Budaya tahun 2014. Turut membintangi tercicir Qaseh Layla SLOT drama RTM. Teater Sawah Padi Uda dan Dara pentas terbuka arahan Dinsman.

Dinsman
Dilahirkan pada tahun 1949, Shamsudin Othman di Jitra Kedah. Melanjutkan pelajaran di Kolej Islam Petaling Jaya. (1969) . Mendapat ijazah Sarjana Persuratan di UITM pada 2008. Antara teater terkenal ialah Protes,Jebat, Tamu dari Medan Perang.Teater Hadis Nabi.dan Menunggu kata dari Tuhan.
Manakala hasil penulisan bermotif politik iaitu Gawat Formula Mahathir, Jelajah Budaya, Mencari Kewajaran Islam.   Terlibat persatuan Seniman PAKSI, Gerakan Intelektual Rakyat.


Teater Uda dan Dara drp Karyawan Usman Awang dipentaskan di Sg Besar, selangor tahun 2017.




Selasa, 11 Februari 2020

Quran, Modern Science.

oleh  Dr Maurice Bucaille


Mungkin, tidak ada ilustrasi yang lebih baik tentang hubungan rapat antara Islam dan sains daripada kenyataan Nabi Muhammad yang sering disebutkan: "Mencari ilmu adalah wajib kepada setiap muslim." "Kebijaksanaan adalah harta yang hilang dari orang percaya." "Sesiapa yang mengikuti jejak yang mencari pengetahuan, Allah akan menjadikan jalannya ke syurga mudah." Kenyataan ini dan banyak lagi adalah jemputan yang benar untuk umat manusia untuk memperkaya pengetahuan mereka dari semua sumber. Oleh itu, tidak hairanlah, untuk mengetahui bahawa dalam agama dan sains Islam selalu dianggap sebagai saudara kembar dan hari ini, ketika ilmu telah mengambil langkah besar, mereka masih terus dikaitkan. Juga tidak mengejutkan untuk mengetahui bahawa data saintifik tertentu digunakan untuk pemahaman yang lebih baik tentang texic Al-Qur'an. Lebih-lebih lagi, dalam abad yang mana, bagi kebanyakan orang, kebenaran saintifik telah membantah kepercayaan agama, ini adalah penemuan sains yang, dalam pemeriksaan objektif skrip Islam, telah menyoroti sifat supernatural wahyu dan keaslian agama yang diajarnya.Embrilogy


Terdapat banyak pernyataan di dalam al-Qur'an mengenai subjek pembiakan manusia yang menjadi cabaran kepada pakar embriologi yang mencari penjelasan manusia untuk mereka. Ia hanya selepas kelahiran sains asas yang menyumbang kepada pengetahuan kita tentang biologi dan penciptaan mikroskop, bahawa manusia dapat memahami kedalaman pernyataan Al-Qur'an itu. Tidak mungkin manusia hidup pada awal abad ketujuh untuk mempunyai idea yang tepat. Tidak ada yang menunjukkan bahawa orang-orang di Timur Tengah dan Arab tahu apa-apa tentang subjek ini daripada orang yang tinggal di Eropah atau di mana sahaja. Hari ini, terdapat banyak umat Islam, yang memiliki pengetahuan yang mendalam mengenai Al-Qur'an dan sains semula jadi, yang telah mengenali persamaan yang menakjubkan antara ayat-ayat al-Qur'an yang berkaitan dengan pembiakan dan pengetahuan saintifik moden.

Geology

Saya akan sentiasa ingat komentar seorang Muslim berusia lapan belas tahun, yang dibesarkan di Arab Saudi, mengulas mengenai rujukan kepada pembiakan manusia seperti yang dijelaskan di dalam Al-Quran. Dia menunjuk kepada Al-Qur'an dan berkata, "Buku ini memberi kita semua maklumat penting mengenai subjek ini. Semasa saya bersekolah, guru saya menggunakan Al-Qur'an untuk menjelaskan bagaimana anak-anak dilahirkan. Buku-buku anda tentang pendidikan seks agak terlambat di tempat kejadian! " Sekiranya saya menghabiskan masa selama semua butiran pembiakan yang terkandung dalam Al-Qur'an, sebagai merit subjek, risalah ini akan menjadi sebuah buku. Penjelasan linguistik dan saintifik yang terperinci yang saya berikan dalam Alkitab, Al-Qur'an dan Sains cukup untuk orang yang tidak berbahasa Arab atau mengetahui banyak tentang embriologi untuk dapat memahami makna ayat-ayat tersebut berdasarkan ilmu sains moden lebih mendalam. Terutama dalam bidang embriologi yang menunjukkan bahawa antara kepercayaan yang hadir pada masa wahyu dan data saintifik moden, kami kagum pada tahap persetujuan antara kenyataan-kenyataan Al-Qur'an dan pengetahuan saintifik moden. Belum lagi jumlah ketiadaan rujukan dalam al-Qur'an

PENDAHULUAN EDITOR Buku ini oleh Dr Maurice Bucaille telah diedarkan selama sembilan belas tahun yang lalu dan merupakan alat yang sangat berkesan dalam menyampaikan Islam kepada bukan Islam serta memperkenalkan umat Islam kepada aspek keajaiban ilmiah Al-Qur'an. Ia berdasarkan transkripsi kuliah yang diberikan oleh Dr. Bucaille dalam bahasa Perancis. Dalam cetakan semula ini, saya memutuskan untuk memperbaiki persembahannya dengan memudahkan bahasa dan mengedit teks dari format lisan ke format risalah. Terdapat juga rujukan lulus yang dibuat oleh penulis untuk bahan dalam bukunya, The Bible, Qur'an dan Sains, yang memerlukan penjelasan. Saya mengambil kebebasan untuk memasukkan bahagian-bahagian penjelasan dari bukunya di mana lebih terperinci diperlukan. Beberapa catatan kaki juga ditambah untuk kejelasan dan hadith yang ditulis oleh penulis yang telah diganti kerana ketidaktentuannya. Terdapat juga beberapa pembetulan yang dibuat kepada bahan sejarah mengenai kompilasi Al-Qur'an. Adalah menjadi harapan saya bahawa penambahbaikan yang sedikit ini akan menjadikan kerja yang sangat baik ini lebih berkesan dalam menyampaikan wahyu terakhir Tuhan kepada manusia.

Dr. Abu Ameenah Bilal Philips
Pengarah / Pusat Maklumat Islam Dubai U.A.E. Mei, 1995


Selasa, 4 Februari 2020

Masjid Muslim di Xian

Oleh Tumijan Rasidin

Pintu masuk
Banyak masjid di China dikatakan mempunyai sejarah yang panjang, tetapi sering sukar untuk menentukan berapa umur bangunan. Tiada siapa yang suka bercakap tentang apa yang berlaku semasa Revolusi Kebudayaan, yang berlangsung selama sedekad sehingga kematian Mao Zedong pada tahun 1976. Pada masa itu, amalan agama telah dikurangkan, dan banyak bangunan keagamaan telah diperuntukkan dan ditangguhkan. Di beberapa tempat, stele yang tertulis (batu-batu datar tegak), yang sering ditulis dalam bahasa Arab di satu pihak dan Cina di sisi lain, menceritakan kisah-kisah masjid sejak berabad-abad, tetapi sebahagian besar daripada apa yang tetap tidak ada lagi sejak tahun 1700-an, dan seringkali dilapisi dengan pembinaan semula moden, pembaikan dan pengecatan semula, kesesuaian yang sangat berbeza kepada reka bentuk yang lebih tua. Malah, di Tianshui di wilayah Gansu Masjid Beiguan berada di tengah-tengah seperti pengubahsuaian.
Masjid Xian

Masjid-masjid baru ini menggunakan reka bentuk bukan Cina adalah contoh dramatik perubahan dalam budaya arsitektur yang sangat tradisional yang telah menggunakan prinsip-prinsip reka bentuk yang sama secara konsisten kepada semua jenis bangunan sekular dan agama selama beberapa milenium. Istana-istana raja-raja dan elit-elit lain, yang merupakan rumah yang sangat besar, menjadi model pertama untuk kuil Buddha, Tao dan Confucian dan kemudian untuk masjid. Akibatnya, banyak bangunan Cina yang mengejutkan menyerupai satu sama lain. Sebagai contoh, kuil Buddha abad kesembilan, kuil Taoisme abad ke-13, masjid abad ke-15, dewan pemakaman abad ke-16, dewan Confucian abad ke-17 dan kediaman abad ke-19 mungkin semua mempamerkan persamaan yang tidak dapat dipertikaikan. Kenapa seni bina Cina mempunyai begitu banyak ciri yang dikongsi di kalangan pelbagai tujuan seperti itu, di sebilangan kawasan geografi dan ekologi, selama ribuan tahun, adalah soalan yang membina perjalanan kami dari bandar ke kota, masjid ke masjid. Walaupun saiz bangunan dan kualiti bahan menunjukkan perbezaan dalam status dan perlindungan struktur, mereka tidak sering menunjuk kepada sebarang perbezaan tujuan.




Sekian...
Nadzri Abd.